Menangani bos anda yang cerewet?

|
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Oleh Abu Muhammad

Seorang bos mahu mengayakan kesempurnaan. Citarasa, pemikiran, arahan dan tindakan bos membebankan pekerja. Ditambah lagi dengan ego, bongkak, sombong, dia seorang betul menambah lagi rencah ‘kekejaman’nya. Jika kita sebagai bos, kita juga pening memikirkan pelbagai ragam pekerja. Sebab itu ada arahan atau tindakan bos yang tidak rasional. Apapun dia adalah bos. Kita kuli tetap kuli. Bagi menangani bos yang cerewet, membebankan dan ‘bermasalah’, lakukan secara profesional.

Pertama, bersetuju dengan arahan, bebelan, tindakan ketua. Jika kita melawan sekalipun, keputusan muktamad di tangannya.


Kedua, cuba mengambil hati ketua dengan sikap pro aktif bukannya mengampu. Kita mengambil serius saranannya dan akur arahannya dengan membuat yang terbaik. Jika bos mahu kita datang awal, kita datang awal. Sekurang-kurangnya kita menghormati orang yang lebih tua.

Ketiga, dari segi agama Islam, kita mesti mentaati pimpinan selagi perbuatan mereka tidak bercanggah dengan syariat Islam.(surah an Nisa:59).[hmm, bos suka ambil kesempatan menggunakan dalil agama untuk mengingati atau menggugut?..kikikikiki]

Keempat, kita perlu mengawal emosi. Kita kena sabar dan buangkan sifat amarah kita.

Kelima, belajar memaafkan ketua. Buang sifat dendam atau masalah peribadi dengan ketua. Lakukan tugas dengan profesional. Banyak bersangka baik dengan bos.

Keenam, jangan banyak alasan/ugutan/songeh dalam kerja. Lakukan yang terbaik bukannya melahirkan alasan tidak melakukannnya.

Ketujuh, banyak berdoa agar Allah mengikhlaskan kerja kita, kerja kita berpahala dan diberkati serta halal, doa lembutkan hati bos dan dapat memenangi hati bos[bukan cara mengampu]. Ingat!! Bos tetap bos, kita ini kuli tetap kuli..

Rujukan: Asliza Yusoff, Majalah Milenia "

Comments :

have 2 comments at “Menangani bos anda yang cerewet?”
Tanpa Nama berkata...
at date 

Kalau sakit hati dengan bos, baca je kat dia pantun ni (dari buku ‘Alamak Bosku Seperti Hitler!’) hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.

Cheni berkata...
at date 

Thank You, pantun yang bagus untuk dikongsi.hehe

Catat Ulasan

Blog Cheni™ telah menggunakan 'do follow' untuk link setiap komen anda. Link anda tersebut akan tersenarai dalam search engine. Oleh itu, komen anda di sini sangat dialu-alukan. Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails

FB