Semua stadium negeri tak sesuai untuk perlawanan antarabangsa:FAM

|
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KOTA BARU: Kecuali Stadium Nasional Bukit Jalil dan Stadium Shah Alam, semua stadium negeri didapati tidak sesuai menjadi venue sebarang perlawanan di peringkat antarabangsa kerana tidak mematuhi piawaian oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) dan Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC).

Setiausaha Agung FAM Datuk Azzuddin Ahmad berkata semua persatuan bola sepak negeri dengan kerjasama kerajaan negeri masing-masing perlu mengambil inisiatif untuk menambah baik stadium yang ada jika mahu perlawanan peringkat antarabangsa diadakan.


"Kecuali dua stadium itu, yang lain masih tidak menepati piawaian FIFA dan AFC untuk diadakan perlawanan di peringkat antarabangsa dan sebab itu FAM merasakan perlunya persatuan negeri dengan kerjasama kerajaan negeri untuk menaik taraf stadium yang ada.

"Bagaimanapun FAM tidak lepas tangan seperti di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV apabila stadium ini telah dinaiktaraf untuk diadakan perlawanan persahabatan peringkat antarabangsa," katanya selepas mesyuarat penyelarasan perlawanan persahabatan Malaysia menentang Myanmar di sini Selasa.

Pada majlis itu Azzuddin turut menandatangani memorandum persefahaman dengan Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) yang menjadi tuan rumah pada perlawanan persahabatan itu yang diwakili Timbalan Presiden KAFA, Datuk Afandi Hamzah.

Azzuddin berkata FAM pada bila-bila masa bersedia untuk membenarkan mana-mana persatuan negeri yang lain untuk menganjurkan perlawanan persahabatan seperti itu sekiranya langkah-langkah tertentu diambil untuk menaik taraf stadium yang ada.

"FAM gembira KAFA dan pihak stadium telah melakukan pelbagai langkah untuk membaik pulih dan menaik taraf agar dapat digunakan pada perlawanan itu nanti," katanya.

Beliau berkata perlawanan persahabatan yang kali pertama diadakan di luar Lembah Klang itu adalah sebagai penghormatan kepada KAFA sebagai tuan rumah selain bagi membuka peluang untuk penyokong pasukan negara di Pantai Timur menontonnya.

Afandi pula berkata semua kerja pengubahsuaian dan menaik taraf stadium akan siap sepenuhnya pada Rabu.

"Kerja-kerja seperti naik taraf padang, lampu limpah, bilik persalinan pemain dan pemasangan jam digital akan siap esok bagi membolehkan perlawanan persahabatan itu diadakan dengan jayanya," katanya.

Tiket berharga RM15 bagi tempat duduk terbuka, RM50 untuk astaka, RM20 untuk astaka dua dan RM5 bagi kanak-kanak mula dijual di kaunter tiket stadium dan juga pejabat KAFA di Kampung Chicha, Kubang Kerian, di sini.

Perlawanan persahabatan itu akan diadakan pada Sabtu ini bermula 8.45 malam.

- BERNAMA

Comments :

have 0 comments at “Semua stadium negeri tak sesuai untuk perlawanan antarabangsa:FAM”

Catat Ulasan

Blog Cheni™ telah menggunakan 'do follow' untuk link setiap komen anda. Link anda tersebut akan tersenarai dalam search engine. Oleh itu, komen anda di sini sangat dialu-alukan. Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails

FB