Malaysia mara ke final, setelah seri dengan Vietnam

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KUALA LUMPUR, 18 Dis (Dernama) -- Malaysia layak ke perlawanan akhir Piala Suzuki AFF 2010 setelah seri 0-0 dengan Vietnam dalam saingan separuh akhir kedua di Stadium My Dinh, Hanoi Sabtu malam.

Dengan itu pasukan negara yang menewaskan Vietnam 2-0 di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini dalam perlawanan separuh akhir pertama Rabu lepas layak ke final seteleh menewaskan Vietnam dengan agregat 2-0.


Beraksi di hadapan penonton sendiri, Vietnam bermula garang pada babak separuh masa pertama dengan mempamerkan corak permainan agresif, namun gagal membolosi gol Malaysia.

Cubaan berbahaya penyerang Vietnam dapat ditangani oleh penjaga gol Khairul Fahmi Che Mat bersama barisan pertahanan dengan cemerlang hingga tamat separuh masa pertama.

Pada separuh masa kedua, Malaysia turut mempamerkan corak permainan lebih agresif dengan kedua-dua pasukan saling asak- mengasak untuk mencari gol, namun berkesudahan tanpa sebarang jaringan dilakukan hingga tamat perlawanan.

Pengadil memberi kad merah kepada pemain Vietnam, Pham Thanh Luong pada minit ke-71 apabila dia pura-pura jatuh seoah-olah dikasari oleh pemain Malaysia S. Kunanlan dalam kawasan kotak penalti.

Malaysia mendapat beberapa peluang pada saat-saat akhir perlawanan di hadapan gol Vietnam, namun dapat ditepis oleh penjaga gol Vietnam, Bui Tan Truong.

Dalam pertemuan separuh akhir pertama antara Indonesia dengan Filipina di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta pada Jumaat malam, Indonesia menewaskan Filipina 1-0.

Perlawanan separuh akhir kedua antara kedua-dua pasukan akan diadakan di stadium yang sama Ahad malam yang pemenangnya akan bertemu Malaysia di perlawanan akhir.

Sepanjang tujuh edisi Piala Suzuki sebelum ini, Malaysia hanya sekali melangkah ke pertandingan akhir iaitu pada edisi sulung 1996 yang ketika itu dikenali sebagai Piala Tiger dan tewas 0-1 kepada Thailand.

Dalam enam edisi berikutnya, Malaysia tewas empat kali di separuh akhir kepada Thailand (2000), Indonesia (2002 dan 2004) dan Singapura (2007) serta dua kali terkandas di peringkat kumpulan (1998 dan 2008).

-- BERNAMA

Comments :

have 0 comments at “Malaysia mara ke final, setelah seri dengan Vietnam”

Catat Ulasan

Blog Cheni™ telah menggunakan 'do follow' untuk link setiap komen anda. Link anda tersebut akan tersenarai dalam search engine. Oleh itu, komen anda di sini sangat dialu-alukan. Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails

FB