Polis Tidak Berkompromi Penyokong Cetus Kekecohan

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KUALA LUMPUR: Polis tidak akan berkompromi dengan mana-mana penyokong yang membawa masuk barang berbahaya ketika menyaksikan perlawanan akhir bola sepak Piala Malaysia di antara Negeri Sembilan dan Kelantan di Stadium Nasional Bukit Jalil, Sabtu ini.

Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam Bukit Aman Datuk Khalid Abu Bakar berkata barangan berbahaya itu termasuk senjata, bahan letupan seperti mercun dan bunga api, botol minuman dan barang larangan lain.


Beliau berkata bagi mengelak insiden yang tidak diingini, polis turut akan menempatkan anjing pengesan di beberapa lokasi sekitar stadium selain kawalan ketat anggota keselamatan.

"Para penyokong kedua-dua pasukan diingatkan supaya tidak mengambil kesempatan dengan mencetuskan kekecohan.

"Pihak polis tidak akan sesekali berkompromi dan tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang melanggar peraturan dan bertindak agresif," katanya kepada pemberita di Bukit Aman di sini pada Rabu.

Pada musim lepas, berlaku pergaduhan pada perlawanan akhir antara kedua-dua pasukan sama yang menyaksikan Persatuan Bola Sepak Kelantan didenda RM50,000 ekoran tindakan liar penyokongnya dan RM138,000 lagi atas kerosakan Stadium Nasional.

Beliau berkata kawalan ketat dan pemeriksaan rapi oleh polis dengan dibantu pihak Rela dan pihak stadium akan dilakukan di setiap pintu masuk stadium bagi memastikan tiada objek berbahaya atau barangan larangan dibawa masuk.

Katanya, minuman botol juga tidak dibenarkan dijual di perkarangan stadium dan hanya minuman dalam cawan kertas dan tanpa ais sahaja dibenarkan, atas faktor keselamatan.

- BERNAMA

Read More......Polis Tidak Berkompromi Penyokong Cetus Kekecohan

Negeri Sembilan, Kelantan Layak Ke Final Piala Malaysia

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KUALA LUMPUR, 24 Okt (Bernama) -- Juara Piala Malaysia musim lepas, Negeri Sembilan dan Kelantan sekali lagi berjaya melayakkan diri ke perlawanan akhir Piala Malaysia setelah mengalahkan lawan masing-masing pada perlawanan separuh akhir kedua Sabtu malam.

Di Stadium JCORP, Pasir Gudang, pasukan pelawat, Negeri Sembilan berjaya menumpaskan Johor FC dengan kemenangan 2-0.


Sebelum ini pada perlawanan separuh akhir pertama di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, pasukan Johor FC mendahului Negeri Sembilan 1-0.

Pada separuh masa pertama perlawanan tampak kedua-dua pasukan lebih bertumpu kepada jentera serangan bagi menghasilkan gol pendahuluan perlawanan.

Pengadil perlawanan Nagor Amin Noor Mohamed telah mengiktiraf gol pertama pasukan negeri Sembilan apabila tandukan Mohd Shukor Adan telah melintasi garisan gol pada minit yang ke-36.

Pada babak kedua para penyokong pasukan Johor FC bagaikan terdiam apabila pengadil perlawanan menghadiahkan sepakan penalti kepada pasukan Negeri Sembilan apabila Kunalan Subramaniam telah dijatuhkan oleh Khiri Kiman di dalam kotak penalti dan Sharurain Abu Samah menyempurnakan sepakan tersebut pada minit ke-60 perlawanan.

Sementara itu, Di Stadium Sultan Muhammed Ke-IV, pasukan tuan rumah yang juga naib juara Piala Malaysia pada musim lepas begitu bersemangat untuk mencari gol awal pada separuh masa pertama lagi dengan melakukan lebih lapan percubaan. Bagaimanapun, serangan itu berjaya diselamatkan oleh penjaga gol Mohd Helmi Eliza Elias yang beraksi cemerlang.

Pada minit ke-2 Kelantan nyaris menyumbat gol awal melalui sepakan Nur Shahrul Idlan Talaha yang terkena tiang.

Pada babak separuh masa kedua, Kelantan lebih banyak mengasak dan Mohd Helmi terpaksa bekerja keras mengekang asakan pemain Red Warriors itu.

Kekebalan Mohd Helmi akhirnya tewas pada minit ke-78 melalui sepakan sudut yang diambil Nur Shahrul Idlan Talaha.

Sepakan bola tersebut melencong masuk dan gagal ditampan kemas Mohd Helmi yang menyaksikan lebih 20,000 penonton bersorak kegembiraan.

Perlawanan juga menyaksikan tiada insiden kekacauan yang dikhuatiri dicetuskan penonton tempatan berlaku namun beberapa insiden letupan mercun masih berlaku ketika perlawanan sedang berlangsung.

Negeri Sembilan dan Kelantan akan bertemu pada perlawanan akhir Piala Malaysia pada 30 Okt ini di Stadium Nasional Bukit Jalil.

-- BERNAMA


Read More......Negeri Sembilan, Kelantan Layak Ke Final Piala Malaysia

Sathianathan Digantung 6 Bulan, Tekanan Untuk Kelantan

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KUALA LUMPUR, 23 Okt (Bernama) -- Pasukan Kelantan menghadapi tekanan besar apabila terpaksa beraksi tanpa bimbingan ketua jurulatih, B. Sathianathan pada saingan akhir Piala Malaysia musim ini.

Lembaga Disiplin Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) semalam membuat keputusan untuk menggantung jurulatih pasukan wira merah itu selama enam bulan dan denda sebanyak RM2,000 dengan serta-merta.


Setiausaha Agung FAM Datuk Azzuddin Ahmad berkata Sathianathan dihukum atas kesalahan memberi kenyataan kepada media berhubung stadium tuan rumah bagi perlawanan Perlis dan Terengganu ketika Liga Super musim lepas.

"Ini adalah kes lama dan Lembaga Disiplin FAM telah membuat keputusan berhubung perkara tersebut setelah bersidang pada Jumaat," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari Sabtu.

Sathianathan dipecat sebagai ketua jurulatih skuad kebangsaan oleh FAM pada 2009.

Beliau mula mengambil alih tugas Peter Butler pada tahun lepas untuk membimbing pasukan Kelantan dan berjaya membawa pasukan itu ke final Piala Malaysia musim lepas.

Beliau tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen berhubung penggantungan itu.


-- BERNAMA

Read More......Sathianathan Digantung 6 Bulan, Tekanan Untuk Kelantan

Insiden Penyokong Bergaduh: FAS Didenda RM67,500 KAFA Pula RM57,500

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KUALA LUMPUR, 19 Okt (Bernama) -- Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) pada Selasa menjatuhkan hukuman denda sebanyak RM67,500 terhadap Persatuan Bolasepak Selangor (FAS) dan RM57,500 ke atas Persatuan Bolasepak Kelantan (KAFA) berikutan insiden pergaduhan penyokong kedua-dua pasukan pada perlawanan suku akhir Piala Malaysia di Stadium Shah Alam, Selasa lepas.


Pengerusi khas jawatankuasa pertandingan tempatan FAM Datuk Dr.Omar Othman berkata FAS didenda kerana melakukan tiga kesalahan manakala KAFA bagi dua kesalahan.

"Setelah meneliti laporan daripada semua pihak, kita dapati bahawa kedua-dua pasukan terbabit dalam pergaduhan yang berlaku di dalam dan luar stadium," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat di Wisma FAM pada Selasa.

Omar yang juga Naib Presiden 1 Persatuan Bolasepak Pahang berkata, setiap pasukan didenda RM50,000 kerana melanggar peraturan Liga Malaysia.

"FAS dan KAFA juga perlu berkongsi untuk membayar kerosakan Stadium Shah Alam bernilai RM15,000, (iaitu) sebanyak RM7,500 bagi setiap pasukan" katanya.

Beliau berkata, FAS sebagai tuan rumah, turut didenda RM10,000 kerana gagal memenuhi ciri-ciri keselamatan stadium seperti yang ditetapkan oleh peraturan Liga Malaysia.

"Keputusan ini dibuat secara adil kerana ia mengambil kira penjelasan kedua pihak, laporan polis dan laporan perlawanan daripada jawatankuasa FAM," katanya.

Omar berkata FAM berharap tindakan terhadap FAS dan KAFA akan menjadi pengajaran kepada semua pasukan bolasepak lain yang terlibat dalam Liga Malaysia.

"Bermula dari insiden ini, FAM akan mengambil tindakan tegas kepada mana-mana pasukan yang didapati bersalah dan tidak akan berkompromi dalam hal keselamatan," katanya.

Pada musim lepas, KAFA didenda RM50,000 gara-gara tindakan liar penyokongnya ketika menentang Negeri Sembilan pada perlawanan akhir Piala Malaysia di Stadium Nasional Bukit Jalil.

Selain itu, pasukan berkenaan turut diarah menanggung kos kerosakan stadium yang berjumlah RM138,150.

-- BERNAMA

Read More......Insiden Penyokong Bergaduh: FAS Didenda RM67,500 KAFA Pula RM57,500

Galeri Video : Kedah lwn Kelantan

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Video nostalgia Kelantan lwn Kedah peringkat Separuh Akhir Piala Malaysia 1993.

Separuh Akhir Pertama (Stadium Darul Aman)




Separuh Akhir Kedua (Stadium Sultan Muhammed Ke-IV)


Read More......Galeri Video : Kedah lwn Kelantan

Penyokong Kelantan mengamuk

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Petikan : Seorang penyokong Kelantan secara tiba-tiba meluru kearah Mohd. Jamil di tengah padang sambil menendang pengadil itu.

Klik pada imej untuk paparan lebih jelas

Keratan Utusan Malaysia 15 November 1993 (Isnin)

(Kredit untuk Apih05 - http://koleksikelantan.blogspot.com)

Misi membalas dendam kekalahan dulu adalah dengan cara memenangi perlawanan ini. Jangan menjadi penyokong yang tidak bertamadun. Ambillah pengajaran dan iktibar daripada peristiwa yang lalu.

Read More......Penyokong Kelantan mengamuk

Perkataan gomo tidak sesuai

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Keratan : Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan, Nik Abdul Aziz Nik Mat yang mencadangkan supaya perkataan 'gomo' itu diganti dengan perkataan lain yang lebih bersopan.

Klik pada imej untuk paparan lebih jelas

Keratan Utusan Malaysia 17 November 1993 (Rabu)


(Kredit untuk Apih05 - http://koleksikelantan.blogspot.com)

Misi membalas dendam kekalahan dulu adalah dengan cara memenangi perlawanan ini. Jangan menjadi penyokong yang tidak bertamadun. Ambillah pengajaran dan iktibar daripada peristiwa yang lalu.

Read More......Perkataan gomo tidak sesuai

Kemeriahan bola sepak tercemar

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Petikan : Pemain-pemain Kelantan bimbingan M. Karathu harus diberi pujian. Walaupun tewas, Kelantan sudah membuktikan ia sebuah pasukan yang boleh menjadi gergasi bola sepak tempatan. Malah, corak permainan Kelantan yang mantap dan tidak terikut-ikut dengan gaya garang penonton merumuskan bahawa mereka semakin matang.

Klik pada imej untuk paparan lebih jelas




Keratan Utusan Malaysia 16 November 1993


(Kredit untuk Apih05 - http://koleksikelantan.blogspot.com)

Misi membalas dendam kekalahan dulu adalah dengan cara memenangi perlawanan ini. Jangan menjadi penyokong yang tidak bertamadun. Ambillah pengajaran dan iktibar daripada peristiwa yang lalu.

Read More......Kemeriahan bola sepak tercemar

Janganlah puji saya, pujilah pemain, peminat

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Petikan :
Mereka telah menjalankan tugas mereka seperti yang diharapkan dengan penuh rasa tanggungjawab. Mereka amat profesional, dalam padang bermain habis-habisan. Pasukan kami yang muncul secara 'underdog' amat memerlukan pemain yang mempunyai pemikiran profesional seperti mereka.


Klik pada imej untuk paparan lebih jelas



Keratan Berita Harian 3 November 1993 (Rabu)


(Kredit untuk Apih05 - http://koleksikelantan.blogspot.com)

Read More......Janganlah puji saya, pujilah pemain, peminat

Anugerah Bolasepak Kebangsaan FAM / 100 Plus 2010

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

SENARAI PENCALONAN

Calon Penjaga Gol Terbaik
1. Mohd Sharbinee Allawee (Terengganu)
2. Khairul Fahmi Che Mat (Kelantan)
3. Sani Anuar Kamsani (N. Sembilan)
4. Hamsani Ahmad (Selangor)
5. Syamsuri Mustaffa (T-Team)



Calon Pertahanan Terbaik
1. Nasriq Baharom (Selangor)
2. Md Aidil Zafuan Abdul Razak (N. Sembilan)
3. Azizi Mat Rose (Kelantan)
4. Marzuki Yusof (Terengganu)
5. Reithaudeen Emran (Sabah)

Calon Tengah Terbaik
1. Safiq Rahim (Selangor)
2. Amri Yahyah (Selangor)
3. Amirulhadi Zainal (Selangor)
4. S. Kunalan (N. Sembilan)
5. Baddrol Bakhtiar (Kedah)

Calon Penyerang Terbaik
1. Norsharul Idlan Talaha (Kelantan)
2. Ashaari Shamsuddin (Terengganu)
3. Mohd Safee Sali (Selangor)
4. Azlan Ismail (Kedah)
5. Mohd Zamri Hassan (PKNS)

Calon Pemain Muda Terbaik
1. Mohd Faizal Abu Bakar (Kedah striker - 20 tahun)
2. Khairul Fahmi Che Mat (Kelantan goalkeeper - 21 tahun)

Calon Jurulatih Terbaik
1. K. Devan (Selangor)
2. B. Sathianathan (Kelantan)
3. Gary Phillip (Sabah)
4. E. Elavarsan (Felda United)
5. Ahmad Yusof (Kedah)


Read More......Anugerah Bolasepak Kebangsaan FAM / 100 Plus 2010

Selangor Dominasi Senarai Pencalonan Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100Plus-FAM

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KUALA LUMPUR: Sekalipun terkeluar pada suku akhir Piala Malaysia malam tadi, jaguh Selangor masih mampu mendomniasi senarai pencalonan bagi edisi ketiga Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100PLUS-FAM.

Berikutan mesyuarat kedua panel pemilihan dan mendapat isyarat kelulusan daripada jurulatih kebangsaan K. Rajagobal, gergasi Lembah Klang itu dicalonkan dalam lima daripada enam senarai yang ada bagi sejumlah tujuh calon - termasuk K. Devan bagi Jurulatih Terbaik.


"Terdapat empat pasukan yang dominan tahun ini sekalipun Selangor dan Kelantan barangkali dilihat paling konsisten.

"Negeri Sembilan dan Kedah menunjukkan mereka mempunyai bekalan untuk memenangi perlawanan sementara Terengganu muncul berperingkat-peringkat.

"Sebagai seorang jurulatih, sememangnya kami mahu pasukan yang bermain dalam liga Malaysia lebih konsisten dan dapat bermain dengan semangat yang sama kental dari minggu ke minggu.

"Setakat ini, tidak banyak pasukan dapat lakukan begitu. Dan saya yakin pencalonan bagi Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100PLUS-FAM sendiri dapat menjelaskannya," kata Rajagobal dalam satu kenyataan.

Bagi Selangor, yang memenangi Piala Sumbangsih dan Liga Super Malaysia musim ini, mereka mempunyai calon bagi Penjaga Gol Terbaik menerusi Hamsani Ahmad dan Mohd Nasriq Baharom bagi Pertahanan Terbaik.

Mereka juga mempunyai tiga pemain untuk Pemain Tengah Terbaik (Safiq Rahim, Mohd Amri Yahyah dan Amirulhadi Zainal) sementara Mohd Safee Sali dicalonkan untuk Penyerang Terbaik.

Satu-satunya anugerah Selangor tidak mempunyai calon ialah untuk Pemain Harapan Terbaik di mana hanya ada dua calon - Mohd Faizal Abu Bakar (penyerang Kedah - berusia 20 tahun) dan Khairul Fahmi Che Mat (penjaga gol Kelantan - 21 tahun).

Dengan Selangor begitu dominan dengan tujuh calon, Kelantan, Negeri Sembilan dan Kedah mempunyai pencalonan kedua terbanyak dengan masing-masing empat orang.

Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100PLUS-FAM 2010 tahun ini akan berlangsung di Petaling Jaya Hilton pada 2 November ini.


Sumber : mStar Online

Read More......Selangor Dominasi Senarai Pencalonan Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100Plus-FAM

Keputusan Perlawanan Piala Malaysia 2010

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Keputusan Perlawanan Piala Malaysia 2010 Peringkat Suku Akhir Kedua(15.10.2010 - Jumaat) Di Stadium Sultan Muhammad Ke-IV, Kota Bharu

Tahniah buat Red Warriors kerana berjaya membenam ego pasukan Selangor dengan kemenangan 3 - 0. Bagi saya, ni perlawanan terbaik yang
ditunjukkan oleh pasukan Kelantan musim ini.

Gol untuk FAM dan FAS



Gol untuk media berat sebelah


Gol untuk FAN Selangor


Read More......Keputusan Perlawanan Piala Malaysia 2010

Jawatan Kosong : Kolej Islam Sains Teknologi (KIST)

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Jawatan kosong di Terengganu dan Kelantan.

Jawatan :-

1. Jurukimpal
2. Juruteknik Komputer
3. Jurujual (Pembantu KISTMALL)



Borang permohonan yang telah lengkap diisi berserta sijil-sijil yang disahkan hendaklah dihantar ke alamat :-

Bahagian Sumber Manusia
KIST Group Holdings Sdn.Bhd.
Lot 4276, Mukim Tanggul & Lot 6739,
Mukim Kuala Berang
Batu 23, Jalan Kuala Berang / Kuala Terengganu
21700 Hulu Terengganu

Tarikh tutup : 20 Oktober 2010


Read More......Jawatan Kosong : Kolej Islam Sains Teknologi (KIST)

FAS, KAFA berdepan tindakan

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda


INSIDEN yang dianggap keterlaluan ini berlaku di Stadium Shah Alam ketika aksi antara Kelantan dan Selangor kelmarin.

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) kini hanya menunggu laporan penuh daripada pegawai perlawanan sebelum mempertimbangkan untuk mengheret Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) dan Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) ke Jawatankuasa Tatatertib FAM.


Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad berkata, kedua-dua persatuan negeri itu boleh diambil tindakan berhubung insiden pergaduhan dan kekecohan yang ditimbulkan penyokong masing-masing pada aksi suku akhir pertama Piala Malaysia di Stadium Shah Alam malam kelmarin.

"Kita (FAM) mempunyai peruntukan tertentu untuk mengambil tindakan ke atas pihak-pihak yang terlibat ini mengikut bidang kuasa FAM.

"Selepas mendapat dan mengumpul semua maklumat lengkap, kita akan pertimbangkan sama ada kes ini akan dibawa ke Jawatankuasa Tatatertib FAM atau sebaliknya," katanya pada sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya petang semalam.

Namun Azzuddin menafikan bahawa kurangnya kawalan keselamatan pada perlawanan tersebut menjadi punca penyokong Selangor dan Kelantan 'bertempur' sama ada di dalam mahu pun di luar stadium.

"Mesyuarat pengurus pasukan sehari sebelum perlawanan telah berpuas hati dengan aspek keselamatan yang disediakan pihak tuan rumah.

"Tapi itulah, walau berapa ribu penyokong yang hadir sekali pun, jika pergaduhan itu nak berlaku, ia tetap akan berlaku dan ia sudah menjadi asam garam. Lebih-lebih lagi apabila melibatkan penyokong Kelantan dan Selangor.

"KAFA dan FAS telah berulang kali menasihatkan penyokong mereka tetapi kekecohan tetap berlaku berpunca daripada tindak tanduk segelintir penyokong ini," jelas Azzuddin.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin berkata, hanya seorang penyokong Kelantan yang meninggal dunia akibat sesak nafas sambil menafikan terdapat seorang lagi yang mati akibat bergaduh.

"Saya sendiri berada di hospital sehingga pukul 3 pagi tadi (semalam) dan penyokong tersebut (Che Karma Sulaiman, 39) berasal dari Bachok tetapi bekerja di sini mati akibat sesak nafas dan bukannya disebabkan pergaduhan.

"Pihak FAS bersetuju memberikan RM3,000 kepada keluarga mangsa sebagai sumbangan ikhlas untuk urusan pengkebumiannya. Cuma saya harap semua penyokong lebih berdisiplin pada masa akan datang untuk mengelak insiden pergaduhan berulang," kata Hamidin pada sidang media sama.

Tentang isu mercun di stadium, Hamidin yang juga Setiausaha Agung FAS berkata: "Memang kita buat sekatan di pintu masuk. Tapi masalah stadium di Malaysia yang kelilingnya terbuka memudahkan mereka menyeludup masuk juga mercun. Kita akan fikirkan mekanisme terbaik bagi mengatasinya."

p/s : Apahal pulak Kafa nak kena tindakan jugak bukanya KAFA yang jadi penganjur...kalau tidak kerana kesilapan penganjur menempatkan penyokong perkara begini takkan berlaku.

Stadium masih lagi luas kalau nak asingkan kedua-dua penyokong...jarak sekangkang kera yang memisahkan kedua-dua pasukan ada ke patut...FRU pun macam tengok je sebab tak cukup anggota...jadi siapa yang patut disalahkan???

Read More......FAS, KAFA berdepan tindakan

FAM kecewa masih ada penyokong bergaduh

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Oleh Ahmad Muliady Abdul Majid

KUALA LUMPUR, 13 Okt (Bernama) -- Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Tan Sri Annuar Musa melahirkan rasa kecewa dengan sikap segelintir penyokong bola sepak tempatan yang masih lagi berdegil dan tidak mematuhi peraturan hingga mencetuskan pergaduhan di stadium.


"Saya percaya telah banyak kali pihak FAM mahupun pasukan bola sepak negeri memberi nasihat agar penyokong mereka tidak terlibat dengan pergaduhan tetapi sebaliknya masih tetap berlaku. Mereka seolah-olah tidak takut undang-undang," katanya kepada Bernama di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai insiden pergaduhan antara penyokong Kelantan dan Selangor pada perlawanan suku akhir pertama bola sepak Piala Malaysia di Stadium Shah Alam Selasa malam.

Annuar, yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), berkata beliau tidak menyalahkan Selangor sebagai tuan rumah atas kegagalan mereka mengawal kekecohan tersebut.

"Pihak tuan rumah telah mengambil langkah kawalan keselamatan yang secukupnya namun kehadiran penyokong yang terlalu ramai dari pasukan Kelantan menyebabkan pihak keselamatan sukar mengawal penonton," katanya.

Annuar mencadangkan agar susunan tempat duduk penonton perlu diberi perhatian supaya penyokong kedua-dua pihak tidak mempunyai peluang untuk bertembung.

Beliau turut mengucapkan takziah kepada keluarga Che Karma Sulaiman, seorang penyokong pasukan Kelantan yang meninggal dunia akibat sesak nafas sebaik sahaja selesai menyaksikan perlawanan.

Jenazahnya disembahyangkan di sini sebelum dibawa ke Bachok, Kelantan untuk dikebumikan.

Semua kos pengurusan jenazah ditanggung oleh KAFA.

Setiausaha Agung FAM Datuk Azzuddin Ahmad berkata insiden pergaduhan yang berlaku antara penyokong pasukan Kelantan dan Selangor itu adalah di luar kawalan FAM dan pihak tuan rumah.

"Pihak tuah rumah telah menyediakan kawalan keselamatan yang secukupnya, malah saya berpuas hati dengannya.

"Kita akan menunggu laporan penuh yang akan dikemukakan oleh jawatankuasa perlawanan sebelum membuat keputusan di peringkat jawatankuasa disiplin," katanya.

Azzuddin berkata penyokong menyaksikan perlawanan di stadium sepatutnya pergi atas sebab kesukanan, bukannya untuk merosakkan perlawanan yang akhirnya mendatangkan masalah kepada pasukan mereka.

"Telah banyak kali FAM memberi nasihat kepada penyokong tapi masalah yang sama tetap berlaku," katanya.

Tahun lepas, KAFA dikenakan denda RM50,000 akibat daripada tindakan liar penyokong Kelantan ketika perlawanan akhir Piala Malaysia membabitkan pasukan Kelantan dan Negeri Sembilan di Stadium Nasional Bukit Jalil.

KAFA juga terpaksa membayar kos kerosakan Stadium Nasional sebanyak RM138,150.

-- BERNAMA

Read More......FAM kecewa masih ada penyokong bergaduh

Pemain punca Kelantan lesu

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Petikan : Pengurusan Kelantan mempersoalkan sikap dan tanggungjawab pemain yang dianggap penyebab kepada laluan kurang sempurna dalam dua perlawanan awal Piala Malaysia kali ini.
Biarpun belum panik dengan situasi terkini, pengurusan menganggap faktor ini perlu pantas diperbaiki andainya mahu sekurang-kurangnya mengulangi kemampuan mara ke separuh akhir seperti musim lalu.


Klik pada imej untuk paparan lebih jelas

Keratan akhbar tahun 1994



Read More......Pemain punca Kelantan lesu

Kelantan buat penyokong gembira

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KOTA BHARU - Kejayaan Kelantan layak ke saingan suku akhir Piala Malaysia cukup menggembirakan penyokong setia pasukan itu termasuklah ketua jurulatihnya, B. Sathianathan.

Bagi Sathianathan, kemenangan itu merupakan hadiah bermakna buatnya apabila The Red Warriors mempamerkan kebangkitan pada pusingan kedua selepas bermula agak hambar pada perlawanan terdahulu.


"Kita telah menunjukkan aksi yang terbaik dalam dua perlawanan terakhir. Pemain meneruskan momentum kemenangan pada perlawanan terdahulu dengan meratah pasukan KL Plus FC.

"Saya dan para peminat berharap aksi sedemikian dapat diteruskan dalam pertemuan akan datang menentang Selangor pada Selasa ini (malam esok)," katanya kepada Utusan Malaysia di sini, semalam.

Tambahnya, beliau berpuas hati dengan persembahan penyerang kebangsaan, Norshahrul Idlan Talaha yang disifatkan memuncak tepat pada masanya.

"Saya memang berpuas hati dengan Norshahrul (Idlan Talaha). Walaupun beliau tidak menjaringkan gol sekali pun, saya tetap berpuas hati. Dia banyak membantu rakan sepasukan menjaringkan gol.

"Tetapi apabila beliau menjaringkan gol, bermakna itu menambahkan lagi keyakinan terhadap diri beliau sendiri. Setelah lama tidak menjaringkan gol, akhirnya dia telah temui sentuhan jaringannya," katanya.

Dalam pada itu, Sathianathan turut memuji barisan pertahanan Kelantan yang menunjukkan persembahan cukup mantap walaupun tanpa kelibat Mohd. Daudsu Jamaludin.

"Mohd Farisham Ismail bermain dengan baik, sebab itulah saya mengekalkan beliau dalam perlawanan malam semalam. Kita kena ingat, itu yang membezakan di antara kekuatan pasukan Kelantan musim ini dengan musim lepas.

"Dalam erti kata lain, kita mempunyai reserve strength yang cukup baik. Apabila seseorang pemain cedera atau mengalami kemerosotan permainan, pemain lain mampu menggalas tugas itu," katanya.

Pada perlawanan kelmarin, Kelantan meneruskan rentak cemerlang apabila menewaskan KL Plus 4-0 pada aksi terakhir Kumpulan A di Stadium MPBJ.

Sumber : Utusan Malaysia

Read More......Kelantan buat penyokong gembira

Keputusan Perlawanan Piala Malaysia 2010 (9.10.2010 - Sabtu)

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Negeri Sembilan 3 - 1 PKNS FC

KL Plus FC 0 - 4 Kelantan

Pahang 1 - 1 Sabah

Kuala Lumpur 1 - 2 Terengganu

Kedah 4 - 0 ATM

Perak 0 - 1 Johor FC

T-Team 1 - 1 Felda United FC

Perlis 0 - 2 Selangor

* N.Sembilan, Terengganu, Johor FC, Selangor, Perlis, Kedah, Pahang & Kelantan layak ke SUKU AKHIR

SUKU AKHIR PERTAMA - 12/10/2010 (SELASA)

N.Sembilan lwn Perlis

Terengganu lwn Kedah

Johor FC lwn Pahang

Selangor lwn Kelantan




Read More......Keputusan Perlawanan Piala Malaysia 2010 (9.10.2010 - Sabtu)

'Awang import' dapat lampu hijau

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Oleh Harris Rajahdin

Mesyuarat FAM terima usul kemasukan mereka pada musim 2012

PERSATUAN Bola Sepak Malaysia (FAM) secara dasarnya memberi lampu hijau untuk ‘awang import’ kembali beraksi dalam liga bola sepak tempatan bermula musim 2012.

Mesyuarat jawatankuasa eksekutif yang dipengerusikan Sultan Ahmad Shah semalam menerima usul jawatankuasa pertandingan tempatan untuk menerima kemasukan pemain import pada dua musim akan datang, hasil sesi percambahan minda bersama semua pihak berkepentingan, minggu lalu.


“Pemain import tidak menjadi keutamaan dengan kami mahu pasukan terlebih dulu menyelesaikan masalah berhubung gaji dan simpanan KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja),” kata Timbalan Presiden FAM, Tan Sri Annuar Musa pada sidang akhbar selepas mesyuarat exco.
“Kami (FAM) tidak mahu masalah kembali tercetus berkaitan pengambilan pemain import seperti pembayaran gaji dan masalah sosial.

“Exco membuat keputusan untuk menerima kehadiran semula pemain import pada 2012 tetapi ia akan diputuskan semula pada 2011.”

FAM turut menerima kemasukan Harimau Muda A (skuad bawah 21 kebangsaan) dalam Liga Super, menjadikannya jumlah pasukan yang layak beraksi dalam divisyen utama negara kepada 15.

Namun badan induk itu mahukan angka genap sama ada 14 atau 16 dengan FAM kini menunggu perkhabaran sama ada Johor FC dan Johor Pasir Gudang akan meneruskan dengan rancangan mereka untuk bergabung.
Seandainya menjadi, jumlah pasukan akan kekal 14 tetapi sekiranya ia tidak menjadi kenyataan, satu pusingan playoff akan dijalankan antara pasukan Liga Super dan Liga Perdana untuk menentukan identiti pasukan terakhir.

“Sekarang ini jumlah 16 pasukan adalah terlalu tinggi. Setiap pasukan akan beraksi dalam jumlah lebih 30 perlawanan dalam satu musim,” katanya.

Sumber : Berita Harian

Read More......'Awang import' dapat lampu hijau

Ganjaran tugasan berhemah dikira ibadat jika patuh etika kerja

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Setiap mukmin seharusnya patuh dan mengamalkan etika kerja tidak bertentangan dengan kehendak agama kerana Islam membawa dimensi baru dalam membina budaya kerja yang kondusif digarapkan berdasarkan akhlak murni.

Antara etika kerja ialah mengamalkan nilai agama dan moral ketika bekerja selain memanfaatkan masa bekerja sebaik-baiknya.


Tiada istilah buang masa jauh sekali melewat-lewatkan tugasan yang sepatutnya dilaksanakan. Etika kerja Islam merangkumi amalan luhur seperti amanah, dedikasi, bersifat jujur, mengutamakan disiplin yang tinggi dan bersyukur. Nilai teras ini perlu sebati dalam diri setiap Muslim yang bekerja.

Semangat tauhid yang dihayati sepenuhnya akan mempengaruhi sikap, pemikiran dan nilai kerja. Hasilnya dapat dilihat melalui peningkatan produktiviti serta kecekapan melaksanakan tugasan mengikut waktu ditetapkan.

Etika seterusnya yang perlu ada ialah sikap sentiasa berwaspada dan menilai diri supaya tidak melakukan kesilapan ketika bekerja. Melakukan sesuatu tugasan penuh berhemah dan berhati-hati menjadi lambang prihatinnya seseorang itu terhadap amanah yang dipertanggungjawabkan.

Memahami makna bekerja yang sebenar sebagai ibadat kepada Allah dan mengharapkan keredaan-Nya menjadikan seseorang itu takut untuk melakukan sebarang penyeleweng yang melanggar perintah Allah.

Pemahaman konsep tauhid yang kukuh membuatkan seseorang Muslim itu patuh kepada akhlak Islam sebenar. Falsafah tauhid terterap padu dalam jiwa membawa kepada pengamalan budaya kerja yang sihat dan berupaya melahirkan insan yang komited dalam setiap kerja dilakukan.

Justeru, tidak dinafikan hati mempengaruhi etika kerja kerana semuanya bermula daripada hati dan apa yang diniatkan. Bagi hati yang bertakwa kepada Allah, segala usaha kerja akan menjurus kepada landasan yang bertepatan dengan kehendak agama.

Mengamalkan etika kerja Islam memberi motivasi kepada setiap Muslim mengejar ganjaran di dunia dan akhirat kerana kesungguhan bukan semata-mata mencari kekayaan dunia sebaliknya meletakkan matlamat akhirat sebagai keutamaan.

Setiap pekerjaan yang dilakukan mengikut etika Islam dengan niat kerana Allah pasti dikira sebagai satu ibadat. Kita mesti berusaha mengamalkan seberapa daya yang mampu dan berdoa supaya setiap kerja menghasilkan keputusan diharapkan serta menjadi ibadat yang diterima.


Sumber : Berita Harian

Read More......Ganjaran tugasan berhemah dikira ibadat jika patuh etika kerja
Related Posts with Thumbnails

FB