Kenapa anda menjadi malas?

|
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Kenapa Anda jadi malas?

Sebab Anda tidak ada apa-apa untuk dibuat, Anda memilih untuk bertangguh, Anda rasa ‘berat’ untuk melakukan, Anda tidak rasa betapa pentingnya benda tu dibuat sekarang.

Setiap orang ada kemalasan sendiri. Sepanjang masa Anda boleh rajin, Anda boleh terus membuat kerja berhari-hari dengan rehat minumum. Anda ada motivasi, membuat Anda berusaha sedaya upaya berjam-jam lamanya.

Sampai ke satu masa nanti tubuh Anda akan jadi kurang bermaya. Anda tak akan dapat mengawal saat itu.


Motivasi diri Anda mula bergoncang rapuh.

Pada masa itulah malas muncul sebab saat untuk malas muncul sudah tiba.

Anda merasa mengantuk, rimas, lemas.

Menutup mata lalu berbaring untuk tidur terasa lebih enak untuk dilakukan. Malas, dari aspek positifnya merupakan situasi di mana sel-sel tubuh memberi petanda biologi pada minda meminta sedikit masa untuk pulih semula setelah lama bekerja.

Dalam usaha memburu kejayaan, Anda kena belajar bagaimana mengawal malas.

Bermalas-malas ada masanya. Elak dikuasai oleh malas, sebaliknya biar Anda mengawal malas. Simpan malas, kumpul lalu lepaskan kesemuanya pada masa tertentu, bukan malas sepanjang masa.

Orang malas ada hak untuk berjaya, cuma mereka tidak mahu berusaha kuat sekarang ini. Orang malas memilih untuk bersenang-senang dulu, bersusah-susah kemudian.

Comments :

have 0 comments at “Kenapa anda menjadi malas?”

Catat Ulasan

Blog Cheni™ telah menggunakan 'do follow' untuk link setiap komen anda. Link anda tersebut akan tersenarai dalam search engine. Oleh itu, komen anda di sini sangat dialu-alukan. Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails

FB