Senarai Jawatankuasa FAM

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Senarai Pengerusi Jawatankuasa FAM:
Bola Sepak Wanita: Tan Sri Annuar Musa

Futsal & Bola Sepak Pantai:
Datuk Seri Abdullah Hishan

Keselamatan:
Datuk Hussin Ismail

Kewangan & Pengurusan:
Sultan Ahmad Shah


Media & Perhubungan Awam:
Datuk Subahan Kamal

MSL:
Tan Sri Annuar Musa

Audit Dalaman:
Datuk Seri Mohamed Sulaiman

Pemeriksaan, Pemantauan & Ketelusan:
Tan Sri Aseh Che Mat

Pengadil:
Datuk Astamam Aziz

Pengurusan Pasukan Kebangsaan:
Sultan Ahmad Shah

Pertandingan Antarabangsa:
Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah

Pertandingan Tempatan:
Datuk Hamidin Amin

Perubatan & Sains Sukan:
Dr Hamdan Khalib

Rayuan:
Gnanarajah C Ayathurai

Status Pemain:
Datuk Takiyuddin Hassan

Tatatertib:
Datuk Taufik Razak

Teknikal & Pembangunan Belia:
Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah

Tiket & Pintu:
S Sivasundram

Undang-undang & Peraturan:
Datuk Afandi Hamzah


Read More......Senarai Jawatankuasa FAM

Pemain bola diserang signboard

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda



Kita hanya selalu mendengar atas padang, pengadil diserang pemain, pemain diserang pemain lawan, pengadil diserang penyokong, penyokong diserang penyokong dan pelbagai lagi perihal kalau sebut pasal serang. Tetapi kita jarang mendengar kalau pemain diserang signboard. Selagi wisel belum ditiupkan, macam-macam kebarangkalian boleh terjadi.



Read More......Pemain bola diserang signboard

Ranking FIFA Malaysia

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KUALA LUMPUR - Skuad bola sepak negara naik ke ranking 139 dunia, melonjak tiga anak tangga berdasarkan ranking yang dikeluarkan oleh Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) untuk bulan Ogos, semalam.

Bulan lalu, ranking Malaysia di tangga ke-142, setelah naik empat anak tangga daripada kedudukan ke-146 pada bulan sebelumnya.




Peningkatan itu bermakna, skuad negara naik lapan anak tangga sepanjang dua bulan lalu di dalam ranking FIFA. Pada Disember tahun lalu, Malaysia sekadar berada di tangga ke-159 dunia.

Peningkatan ranking pada Ogos dibantu faktor perlawanan persahabatan antara skuad Bawah 23 Malaysia yang berdepan skuad bawah 21 Korea Selatan pada 25 Julai lalu.

Petanda positif itu turut dikongsi Naib Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Amin yang menyifatkan ia khabar gembira buat bola sepak negara.

''Peningkatan sedikit demi sedikit ini telah kita tunjukkan sejak setahun yang lalu, semasa di bawah kendalian jurulatih, K. Rajagobal.

''Kini, tugas kita semua terutamanya Persekutuan Bola Sepak Malaysia (FAM) ialah untuk mempertahankan kedudukan ranking ini dan kalau boleh terus mempamerkan peningkatan dari semasa ke semasa,'' katanya ketika dihubungi oleh Utusan Malaysia, semalam.

Hamidin optimis skuad negara mampu melonjak ke tangga lebih baik, jika mempamer prestasi terbaik pada kejohanan AFF Piala Suzuki 2010.

''Dengan skuad Bawah 23 yang ada sekarang dan pemain Harimau Muda, saya yakin Malaysia mampu melonjak ke peringkat baru dalam persaingan bola sepak antarabangsa.

''Mungkin dalam masa satu tahun atau pada penghujung tahun ini, skuad negara boleh berada di kalangan 100 negara terbaik di dunia.

''Namun apa yang penting, pemain perlu terus konsisten dalam setiap perlawanan, tidak kira pada peringkat kejohanan atau perlawanan persahabatan, '' katanya.

Sumber : Utusan Malaysia Online dan FIFA.COM

Read More......Ranking FIFA Malaysia

Guidelines on team building

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda



How to work as part of a team?

It's actually so easy : just remember the word "team work" as a guideline. Also remember that these should work together - should be there, hand-in-hand from the conception of the team to the achievement of the final goal. No one of these can be enough, and can work in isolution, to be able to come up with a succesful team.


T is for Talent
E is for Enthusiasm
A is for Accountability
M is for Management

W is for Workable
O is for Openness
R is for Respect
K is for Keenness


Dipetik daripada : NST (10 Mei 2003)

Read More......Guidelines on team building

Selamat Menyambut Ramadhan 1431H

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda


Alhamdulillah, setelah Ramadhan tahun lepas meninggalkan kita, pada tahun ini kita dipertemukan sekali lagi dengan bulan Ramadhan. Semoga pada tahun ini, kita dapat melipat gandakan lagi amalan kita. Selamat menyambut bulan Ramadhan 1431H.



Read More......Selamat Menyambut Ramadhan 1431H

Giat Bekerja

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Diriwayatkan bahwa suatu ketika Rasulullah berjumpa dengan Sa’ad bin Mu’adz Al-Anshari. Ketika itu Rasulullah melihat tangan Sa’ad yang melepuh, kulitnya gosong kehitaman seperti lama terpanggang matahari.

Rasulullah bertanya, 'Kenapa tanganmu ?'

Sa’ad menjawab, ' Wahai Rasulullah, tanganku seperti ini karena aku mengolah tanah dengan cangkul itu untuk mencari nafkah keluarga yang menjadi tanggunganku ,'


Seketika itu, Rasulullah mengambil tangan Sa’ad dan menciumnya seraya berkata ,'Inilah tangan yang tidak pernah tersentuh api neraka,'

Kisah diatas mengandung makna bahwa tangan yang tidak tersentuh oleh api neraka adalah tangan yang giat bekerja, didalamnya terdapat tanggungjawab menafkahi anak dan istrinya rizki yang halal. Tangan yang semata-mata berada di jalan Allah SUbhanahu Wa Ta'ala penuh keikhlasan dalam menjalankan Amanah. Dalam hadist yang lain Nabi Muhammad bersabda,

'Sesungguhnya Allah mencintai seorang mukmin yang giat bekerja.'(HR. Thabrani).


Read More......Giat Bekerja

Team Work

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Banyak organisasi mula memberikan perhatian pada kerja-kerja yang dapat dilakukan secara berpasukan. Selain menguatkan organisasi, kakitangan yang dipilih berpeluang meningkatkan mutu kerja di samping dapat mengamalkan budaya persefahaman yang tinggi.

(Petikan daripada Yeop Hussin Bidin - Pensyarah Fakulti Pengurusan Perniagaan, Universiti Teknologi Mara (UiTM)





Read More......Team Work

Kelantan hantar skuad bola sepak tunai umrah

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Mohd Nor Yahya

KOTA BHARU, 8 Ogos: Kerajaan negeri telah memperuntukkan sejumlah RM245 ribu bagi membiayai 35 pemain dan pegawai Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) bagi menunaikan umrah kali ini.

Ia ditunaikan selepas kerajaan negeri berjanji untuk membawa pemain negeri ke Mekah setelah berjaya menduduki naib johan Piala FA tahun lepas.


Pemergian rombongan tersebut malam tadi turut disertai oleh Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO negeri, Abdul Fattah Mahmood.

Abdul Fattah berkata, walapun terdapat beberapa pemain yang tidak ikut serta rombongan itu, mereka tidak akan diberi wang tunai sebagai gantinya kerana hasrat kerajaan ialah untuk membawa menunaikan umrah.

“Kerajaan negeri sebelum ini telah menjelaskan bahawa akan menaja 34 pemain dan pegawai dan ketua jurulatih Sathianathan pula akan mendapat wang yang sama jumlahnya dengan kos umrah iaitu RM7 ribu,” ujar beliau.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media selepas merasmikan majlis penutup Konvesyen Belia 2010 di Balai Islam, semalam.

Abdul Fattah berkata terdapat empat pemain yang tidak ikut serta iaitu Indra Putra Mahyuddin, Halim Napi, Safwan Ibrahim dan Khalid Jamlus dan tempat mereka telah diganti dengan Ahli Lembaga Kafa sendiri termasuk Timbalan Presiden FAM yang juga Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa.

Menurut beliau lagi, sehingga kini beliau tidak mengetahui alasan sebenar kenapa mereka tidak ingin sertai rombongan tersebut dan cuma dimaklumkan bahawa Safwan mempunyai masalah ibunya yang sedang sakit.

Beliau juga berharap dengan tertunainya hasrat kerajaan itu dapat meningkatkan lagi semangat pemain.

Menyentuh janji tahun ini, Abdul Fattah berkata setakat ini tidak dapat diputuskan lagi dan akan melihat perkembangan semasa bolasepak Kelantan.

Sumber : Harakahdaily

Read More......Kelantan hantar skuad bola sepak tunai umrah

Top 10 tips for a successful job interview

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

The Top 10 Tips for a Successful Job Interview
by Shale Paul

Job interviews in many organizations are getting sophisticated these days. Psychological tests, role plays, and challenges to one's "quick intelligence" and street smarts are often part of the package. While it's impossible to anticipate everything you may encounter, here are ten tips that will help you negotiate the interview process successfully.


1. Prepare and over-prepare
It is assumed that you don't go in with egg on your tie, spinach in your teeth, or without a thorough knowledge of the organization and position for which you are interviewing. Beyond that, there's an important principle that will enable you to be much more confident. It's called, "over-preparing. " It goes like this: Plan your strategy--your answers to all the possible questions you may be asked or the challenges that may be thrown at you--and then practice, practice, practice. Role play and repeat your best responses until they are entirely natural, until they simply roll off your tongue with the apparent spontaneity that comes only with successive repetition.

2. Be particularly clear on what you know and what you want to achieve
If your interview is resume-based (you've had to supply a resume either before or concurrently) , have the facts of your stated objective, relevant experience, education, etc. thoroughly memorized and mentally supported. As to your job objective, be clear on what you want, as well as what you don't want. There's little room in the job market for the applicant who's willing to take anything; he or she will usually get nothing!

3. Make sure your responses match your claims
If, for example, you've taken extra coursework to qualify for a particular position, license, or certification, tie it into your narrative, e.g., "When I took my coursework for my CPA, I learned that ..." Build on your resume, but don't refer directly to it (assuming the interviewer has it in his or her possession); make sure the connections are there, but do it subtly.

4. Be clear about your strengths
You're almost certain to be hit with questions pertaining to your strengths and weaknesses. Know your strengths and emphasize those that relate specifically to the position for which you're being considered. If, for example, you're applying for a sales position, you might describe one of your strengths (if it's true) as follows: "I've made a study of personality types and I've learned to quickly type people in terms of the kinds of approaches that might best attract them." Be prepared, in this case, to back up your claim if the interviewer suddenly asks: "What type would you say I am?"

5. Describe your weaknesses as strengths
This is tricky, so let's think about why the question is asked. The interviewer probably wants to learn several things about you with this question, such as: whether or not you are arrogant ("I really don't think I have any weaknesses") , whether you know yourself ("Well, I've never really thought about that"), and finally, what you are doing to eliminate your weaknesses. Here are two ways to answer this question so that you leave a positive impression in the mind of the interviewer: (a) Show that, in overcoming a weakness, you've learned. If, for example, there's a period in your chronology that just doesn't fit (say that you took a job selling cars between jobs as an accountant ... it happens!), you might tell the interviewer: "One weakness, which it took me some time to overcome, wasthat I really wasn't sure that I wanted to be an accountant. For example, in 1988-90, I worked as a car salesman. I did so because I couldn't decide if I wanted to make accounting my career. That experience taught me that I really didn't want to sell products, and that I was much more challenged by the opportunity to solve client problems. (b) Pick a weakness that is really a strength. If, for example, you're interviewing for a job in an organization you know is hard-charging and unforgiving of average performance, you might say, "One of my weaknesses is that I tend to be impatient with people who aren't willing to pull their full weight and give 110%." In this case, your "weakness" may help you get the job.

6. If you've been fired, be forthright about it
So many people have been laid off through no fault of their own in the past ten years that it's no longer a stigma to have been fired--unless it was for justifiable cause (e.g.,- you socked your boss). Answer directly, but without a "charge" in your voice. Expressing your bitterness over being let go tells the interviewer (rightly or wrongly) that you can't accept the realities of modern free enterprise -- that downsizing is acceptable and often necessary.

7. Be clear where you want to go
A standard question which has all manner of variations is: "Where do you want to be five years from today?" Only today, the answers are different. Unless you plan to inherit Dad's company, your answer is apt to be a lot more general than it might have been a decade ago. Why? Because the economy and nearly every industry are changing so fast that specificity with respect to the distant future is extremely difficult. So, instead of responding to the question with, "I plan to be in a position of senior leadership in this company," you might want to say: "I plan to become qualified in every phase of this industry." The exact response depends upon the specifics of your job hunting campaign, but the principle is: be specific while allowing yourself the flexibility which suggests that you understand the complexities of the business you're applying for.

8. Have clear personal standards
This is a sleeper because, on the face of it, the question doesn't seem to have much to do with the immediate interview. Today, however, many organizations are looking for people who DO have standards regarding their personal and professional lives, who can articulate them clearly and concisely, and who live by them. In this case, the briefer, the better. "I delegate my weaknesses." "I don't take on projects unless I can give them 100% dedication." "I respond in specifics and avoid meaningless generalities. " "I am committed to life-long learning and growth."

9. Interview the interviewer
The applicant who will take anything offered is unlikely to win any but the most temporary of positions. A competent interviewer (there are some) will respect your efforts to assess the organization and the position in terms of whether or not it meets YOUR requirements. And you owe it to yourself to have defined before hand, what you ideally want and what you are willing to settle for, under certain conditions. For example, you might really want a salary of $75,000 to begin with, but you'd be willing to take less if the opportunities for growth are clearly in the picture.

10. Don't allow yourself to be badgered by the salary issue
Even today, it's still not uncommon to hear the old refrain: "Our policy is not to pay a new employee more than X% higher than he/she is currently making." Sorry, that doesn't fly. The real issue, and the only one at stake here, is whether or not your prospective employer is willing to pay WHAT YOU ARE WORTH. And, your worth is a function of the job itself and your capability and willingness to perform it. In most organizations, there are clear parameters for a given job, a range of salary that is adjustable depending upon the market and the applicant's experience. In most cases, unless you are very good, you will have to work within those limits. But, within the limits, what you are worth is a matter of mutual agreement based on your own knowledge of your worth and your ability to convince those interviewing you. So, to sum it up: Know the range of compensation for the job you're seeking, make your own realistic determination of what you're worth, and then be prepared to stand your ground.

eMail : zu_im@yahoo.com

Read More......Top 10 tips for a successful job interview

Undian dan jadual Piala Malaysia 2010

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KUMPULAN A
1.Kelantan
2.Negeri Sembilan
3.PLUS FC
4.Selangor PKNS

KUMPULAN B
1.Terengganu
2.Pahang
3.Kuala Lumpur
4.Sabah


KUMPULAN C
1.Johor FC
2.Kedah
3.Perak
4.ATM

KUMPULAN D
1.Selangor
2.T-Team
3.Perlis
4.Felda United FC

Jadual Perlawanan peringkat kumpulan:

Pusingan Pertama : 14,17 dan 20 September
Pusingan Kedua : 3,6,dan 9 Oktober

Jadual Perlawanan Suku Akhir ( 12 dan 16 Oktober 2010 )

Perlawanan # 1 : Juara Kumpulan A vs Naib Juara Kumpulan D
Perlawanan # 2 : Juara Kumpulan B vs Naib Juara Kumpulan C
Perlawanan # 3 : Juara Kumpulan C vs Naib Juara Kumpulan B
Perlawanan # 4 : Juara Kumpulan D vs Naib Juara Kumpulan A

Jadual Perlawanan Separuh Akhir ( 20 dan 23 Oktober 2010 )

Pemenang Perlawanan # 1 vs Pemenang Perlawanan # 3
Pemenang Perlawanan # 2 vs Pemenang Perlawanan # 4

Jadual Perlawanan Akhir ( 30 Oktober 2010 Sabtu)

Read More......Undian dan jadual Piala Malaysia 2010

Cadangan pemimpin FAM lepas jawatan di negeri tidak praktikal - Annuar

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KOTA BAHARU, 4 Ogos (Bernama) -- Cadangan bekas Naib Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar agar anggota jawatankuasa FAM yang terpilih dalam kongres tahunan minggu lalu melepaskan jawatan di peringkat negeri, dianggap sebagai tidak praktikal.


Timbalan Presiden FAM, Tan Sri Annuar Musa berkata ini kerana jika semua pemimpin itu melepaskan jawatan, mereka sudah tidak mempunyai kuasa untuk mengundi dan tidak boleh membawa permasalahan di negeri yang dipimpin.

"Ada pro dan kontra atas cadangan itu tetapi perlu fikirkan secara mendalam kerana yang lebih penting kita mahu memberi tumpuan untuk menyelesaikan masalah di setiap persatuan negeri untuk dibincang.

"Jika kita lepas jawatan, kita sudah tidak ambil tahu dan tidak tahu permasalahan yang berlaku di negeri dan apa lagi yang mahu dibahas dalam kongres," katanya kepada pemberita di sini, pada Rabu.

Pada Selasa Raja Ahmad Zainuddin ketika memberikan cadangan itu berpendapat dengan cara itu mereka akan dapat memberikan lebih masa dan komitmen untuk menyempurnakan azam bekerja keras dalam memajukan sukan tersebut dan menjadikannya sebagai agenda nasional.

Ini kerana kata Raja Ahmad Zainuddin hampir kesemua yang terpilih dalam pemilihan minggu lalu mempunyai jawatan yang disandang di peringkat negeri dan tidak mahu jawatan tersebut mempengaruhi keputusan yang dibuat di peringkat nasional.

Hanya Presiden FAM Sultan Ahmad Shah, Timbalan Presiden Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, Naib Presiden FAM Datuk Subahan Kamal dan Datuk Afandi Hamzah tidak mempunyai jawatan di peringkat negeri.

Sementara itu Annuar yakin FAM akan membincangkan isu pemain sebelum berakhirnya siri Piala Malaysia musim ini.

Katanya ia merupakan isu hangat yang dibincangkan di semua peringkat dan jika ia untuk kebaikan sukan itu, FAM tidak mempunyai masalah untuk dibincangkan segera.

Dalam isu yang lain Annuar yang juga Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) malam tadi mengumumkan pasukan Kelantan mendapat durian runtuh apabila menerima bonus sebanyak RM100,000.

Beliau mahu pemain bersiap sedia untuk bertanding pada Piala Malaysia dan memburu kejuaraan seperti yang diimpikan.

Hujung minggu ini pemain Kelantan akan dibawa menunaikan umrah.


-- BERNAMA

Read More......Cadangan pemimpin FAM lepas jawatan di negeri tidak praktikal - Annuar

Jawatan Kosong : Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK)

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia (keutamaan kepada peranakan Negeri Kelantan) yang berkelayakan untuk mengisi jawatan di Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan.

1. PENOLONG PEGAWAI SYARIAH (GRED LS27)
2. PEMBANTU HAL EHWAL ISLAM (BILAL MASJID BANDAR/JAJAHAN)(GRED S17)
3. PEMBANTU HAL EHWAL ISLAM (PENYIASAT/NAZIR MASJID)(GRED S17)

SYARAT LANTIKAN:


1. PENOLONG PEGAWAI SYARIAH (GRED LS27)

a. i) Sijil Tinggi Agama Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan Malaysia;atau
ii) Diploma dalam bidang pengajian Islam (Syariah) yang diiktiraf oleh kerajaan daripada institusi-institusi pengajian tinggi tempatan atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya;dan
b. Lulus Bahasa Malaysia /Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

Syarat kenaikan Pangkat secara lantikan:
- Pegawai yang sedang berkhidmat dalam perkhidmatan Pembantu Syariah adalah layak dipertimbangkan oleh Pihak Berkuasa Melantik untuk kenaikan pangkat secara lantikan ke jawatan Penolong Pegawai Syariah Gred LS27, tertakluk kepada kekosongan jawatan apabila telah disahkan dalam perkhidmatan, dan:
i) mempunyai kelayakan diperenggan (a) (i) diatas; atau
ii)lulus peperiksaan khas

2. PEMBANTU HAL EHWAL ISLAM (BILAL MASJID BANDAR/JAJAHAN)(GRED S17)

a. i) Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan dengan kepujian dalam subjek Agama Islam dan Lulus Bahasa Arab; atau
ii) Sijil IV Thanawi atau Sijil Tinggi Agama daripada Sekolah agama bantuan penuh kerajaan;dan;
b. Lulus Bahasa Malaysia /Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

3. PEMBANTU HAL EHWAL ISLAM (PENYIASAT/NAZIR MASJID)(GRED S17)

- a. i) Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan dengan kepujian dalam subjek Agama Islam dan Lulus Bahasa Arab; atau
ii) Sijil IV Thanawi atau Sijil Tinggi Agama daripada Sekolah agama bantuan penuh kerajaan;dan;
b. Lulus Bahasa Malaysia /Bahasa Melayu (termasuk lulus Ujian Lisan) pada peringkat Sijil Pelajaran Malaysia atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

UMUR:
- Calon-calon lantikan terus hendaklah berumur tidak kurang dari 18 tahun pada tarikh tutup iklan jawatan
- Pegawai sedang berkhidmat yang layak dibawah Kenaikan Pangkat Secara Lantikan hendaklah berumur kurang dari 54 tahun pada tarikh lantikan

CARA MEMOHON:

- Permohonan hendaklah menggunakan Borang Permohonan Jawatan (MUI)Kn. 1/93 dengan mengemukakan sampul surat berukuran 10sm x 23sm yang beralamat sendiri serta bersetem 60 sen atau mengambil sendiri di Unit Pengurusan Sumber Manusia, Tingkat 1, Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan.
- Permohonan dari pegawai sedang berkhidmat hendaklah dibuat melalui Ketua Jabatan berserta Laporan Prestasi Tahun 2010/terkini dan kenyataan perkhidmatan yang kemaskini.
- Salinan sah sijil-sijil persekolahan, kad pengenalan, surat beranak serta surat berkaitan bersama gambar berukuran passport dan sampul bersetem yang beralamat sendiri hendaklah dikembarkan bersama borang permohonan.
- Permohonan yang tidak mengikut peraturan dan lewat diterima tidak akan dilayan.

ALAMAT PERMOHONAN:

Permohonan hendaklah sampai ke alamat berikut:

YABhg. Dato’ Timbalan Yang DiPertua
Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan
Kompleks Balai Islam, Lundang
15200 KOTA BHARU
Kelantan

PERKARA AM:
- Hanya calon-calon yang layak selepas tapisan sahaja akan dipanggil temuduga
- Permohonan yang tidak menerima sebarang jawapan selepas 6 bulan dari tarikh tutup hendaklah menganggap permohonan mereka tidak berjaya.

TARIKH TUTUP PERMOHONAN: 18 OGOS 2010


Read More......Jawatan Kosong : Majlis Agama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK)

Kemerosotan mutu bola sepak negara dan penyelesaiannya

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda



Pertama sekali kami ingin mengucapkan tahniah kepada barisan pengurusan baru FAM yang mana keputusan pemilihan Ahli Jawatan Kuasa Eksekutif bagi penggal 2010-2014 telah pun diketahui. Apa yang pastinya, perhatian sudah tentu diberikan kepada jawatan no dua badan induk bolasepak ini yang mana menepati ramalan selepas memenangi kerusi masing-masing dimenangi oleh Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dan Tan Sri Annuar Musa. Berikut adalah keputusan penuh jawatan kuasa dan pentadbiran FAM yang baru :-


Presiden:
Sultan Ahmad Shah (menang tanpa bertanding)

Timbalan Presiden:
1. Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah-Menang dengan 29 Undi
2. Tan Sri Annuar Musa- Menang dengan 23 Undi

Naib Presiden :
1. Datuk Afandi Hamzah
2. Datuk Hamidin Mohd Amin
3. Datuk Seri Abdullah Hishan Mohd Hashim
4. Datuk Subahan Kamal

Jawatankuasa Eksekutif :
1. Datuk Hamdan Mohamed Khalib
2. Datuk Takiyuddin Hassan
3. Datuk Jeffery Low Han Chau
4. Datuk Astaman Abdul Aziz
5. Datuk Osman Salleh
6. Rosmadi Ismail
7. Mej Rani Abdul Rahim
8. S.Sivasundram.

Diharap dengan gabungan tenaga kedua-dua Timbalan Presiden ini akan meningkatkan mutu serta taraf permainan bolasepak di negara kita. Umum tahu bahawa sejak kebelakangan ini, prestasi pasukan bolasepak negara jatuh merudum. Usahkan nak dibandingkan dengan prestasi pasukan terbaik dunia, jika dibandingkan dengan pasukan Asia yang lain pun, kita sudah jauh ketinggalan.
Sebelum kita pergi jauh, jom tengok ranking Malaysia berdasarkan data yang dikeluarkan oleh FIFA. Ranking Malaysia nampaknya naik 5 anak tangga selepas menduduki tangga 147 sebelum ini. Adalah sedikit peningkatan.




Setelah itu, kita lihat pula ranking bagi jiran-jiran terdekat kita



Dimana silapnya pasukan bolasepak kita yang mana satu masa dahulu begitu gah sehinggakan Pasukan Jerman pun boleh dikalahkan. Sebelum itu, saya nak tanya anda semua? berapa ramai pemain Malaysia yang ada sekarang ini yang anda ingat namanya? Tetapi jika saya sebutkan nama-nama dibawah, saya pasti anda mengenalinya.

Wong Choon Wah, R. Arumugam, Namat Abdullah, M. Chandran, Soh Chin Aun, Harun Jusoh, Mokhtar Dahari, Shaharudin Abdullah, Wong Voon Leong, Shukur Salleh, Rahim Abdullah dan ramai lagi. Itu baru yang mewakili Malaysia, belum lagi kita mengimbau kenangan pemain-pemain yang beraksi bersama pasukan Negeri masing-masing.

Arwah Mokhtar Dahari pada masa dahulu juga pernah menerima tawaran untuk bermain di Kelab Arsenal pada tahun 70an (pernah ditawarkan bermain di Arsenal selepas perlawanan persahabatan malaysia dan arsenal). Tetapi itu dulu, jika difikirkan, sepatutnya perkembangan atau prestasi bolasepak negara semakin hari semakin baik, ini tidak, nampaknya semakin hari semakin mundur. Dimana silapnya?


Pasukan Olimpik Malaysia 1980

Apakah dan dimana silapnya pasukan bolasepak dan bagaimanakah cara terbaik untuk kita memperbaiki dan membangunkan pasukan kebangsaan ini agar dapat bersaing di pentas dunia. Rentetan itu, telah saya senaraikan beberapa sebab yang saya rasa mungkin terjadi atau boleh dikatakan punca kemerosotan bolasepak negara kita ( ini adalah pendapat peribadi saya sahaja) :
• Pentadbiran – Ini bab yang susah sikit nak ulas, terus terang saya katakan bahawa biarlah pengurusan iaitu dari Presiden hingga ke jawatan tercorot di beri kepada mereka yang mempunyai pengalaman dalam bola sepak (bekas pemain atau jurulatih contohnya).
• Asingkan atau nyahkan politik dalam pengurusan FAM (hehehe.. taknak ulas lebih la..)
• Disiplin pemain masih kurang – apa yang saya lihat disini adalah tahap disiplin yang kurang, macam mana nak bermain dengan cemerlang jika belum masuk padang lagi baju dah berserabai, baju tak masuk dalam seluar. Lihat pemain profesional, begitu segak dengan jersi mereka.!! KEMAS!
• Fizikal, minda dan kecergasan – Ini juga bab yang penting, dari segi kecegasan memang kita “out”. Sebab itulah kalau kita lihat perlawanan antara pasukan Malaysia, mereka banyak gunakan tenaga dari otak! main baru 15 minit dah tercungap-cungap. Abang!.. cuba tengok gaya permainan Eropah, diorang main ngan strategi bang! dengan otak! bila dah main guna strategi, stamina pun dapat dikurangkan.
• Semangat – Ini yang susah dipupuk, semangat untuk menang dan semangat bermain untuk negara. Cakap memang senang tapi untuk dapatkan pemain yang betul-betul bermain untuk negara memang susah. Jatidiri kena ada, semangat akan datang bila kita yakin dan kita tahu peranan kita, mengapa kita dipadang, jadikan bolasepak sebagai kerjaya.
• Penyokong – Salah satu sebab mengapa bolasepak kita tidak maju adalah peranan penyokong sendiri. Bila kalah dimaki hamun, bila menang tidak dipuji. Sikap fanatik atau gelagat kasar penonton di stadium juga menggambarkan bahawa bolasepak Malaysia sukar untuk menuju kemajuan.


Final Pestabola Merdeka 1979 - Malaysia juara bersama dengan Korea Selatan

Sepertimana setiap permasalahan pasti ada penyelesaiannya, justeru saya ingin memberi beberapa pendapat yang mana dirasakan perlu bagi mengatasi masalah ini .Antara langkah atau cadangan yang disarankan adalah :
• Sediakan satu vanue atau Stadium Bolasepak
• Majukan Sains sukan dimana pemain didisiplinkan dgn pemakanan, pengurusan diri & latihan yg sistematik.
• Sudah tiba masa pendekatan saintifik digunakan dalam pembangunan bolasepak seperti kajian mengenai makanan, psikologi, larian, terjahan, sepakan dan apa-apa kajian walaupun teknik jatuhan sekalipun.
• Struktur liga harus diperkukuhkan dan janganlah syik tukar format sahaja.
• Wujudkan pusat penyelidikan dan akademi bolasepak jika benar-benar mahu maju. Jika boleh dibina sekolah sukan mengapa tidak pusat penyelidikan? Academy La Masia milik Barcelona Catalunya, diterapkan dengan falsafah TotalVoetbal Johan Cruyff menyambut ulang tahun ke 30. Graduan-graduan mereka lah yang banyak menjadikan Sepanyol juara dunia.
• Diharap jangan diabaikan bakat dari Soccerstar dan Tiger Futbol star dan bimbing mereka hingga berjaya
Bagi saya, itu sahaja sudah mencukupi, jika anda ingin kongsikan idea anda tentang cara atau cadangan untuk menaiktarafkan mutu bolasepak negara kita, bolehlah dinyatakan diruangn komen dibawah. Semoga cadangan bernas anda akan membawa manfaat kepada semua pembaca.


Sumber : MyBerita.Com

Read More......Kemerosotan mutu bola sepak negara dan penyelesaiannya

Keputusan Pemilihan FAM 2010 / 2014

| 0 comments
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Presiden
Sultan Ahmad Shah (menang tanpa bertanding)

Timbalan Presiden
1. Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah = 29 undi
2. Tan Sri Annuar Musa = 23 undi *

Naib Presiden FAM
1. Datuk Subahan Kamal = 28 undi
2. Datuk Hamidin Mohd Amin = 27 undi
3. Datuk Afandi Hamzah = 20 undi *
4. Datuk Seri Abdullah Hishan Mohd Hashim = 19 undi

Jawatankuasa Eksekutif
1. Datuk Takiyuddin Hassan = 33 undi *
2. Datuk Astaman Abdul Aziz = 32 undi
3. Mej Rani Abdul Rahim = 31 undi
4. S.Sivasundram = 31 undi
5. Datuk Hamdan Mohamed Khalib = 29 undi
6. Datuk Osman Salleh = 24 undi
7. Rosmadi Ismail = 24 undi *
8. Datuk Jeffery Low Han Chau = N/A undi

(Nama yang bertanda * adalah merupakan wakil dari Kelantan)




Read More......Keputusan Pemilihan FAM 2010 / 2014
Related Posts with Thumbnails

FB