HABUAN ADA - ANNUAR

Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Oleh KHAIRI MOHAMAD
mohdkhairi.mohamad@kosmo.com.my

SETIAP kali menang perlawanan, kena ada habuan. Kenapa perlu mendidik pemain dengan habuan kerana lama-kelamaan ia boleh membawa keburukan kepada bola sepak itu sendiri.

Tidak salah memberi asalkan pada kadar yang berpada-pada.



PRESIDEN Kafa, Tan Sri Annuar Musa menyampaikan replika cek RM66,000 kepada kapten Kelantan, Indra Putra Mahyuddin di Kota Bharu semalam.


Jika budaya seperti ini diamalkan, ia boleh membantutkan pembangunan bola sepak negara.

Apa pun, terpulang kepada pemain itu sendiri sama ada mereka bermain untuk mengejar habuan atau sebaliknya.

Ketika masalah kewangan berada dalam keadaan tenat, Kelantan tetap mahu menghulurkan habuan kepada pemainnya yang akan turun beraksi menentang Negeri Sembilan pada perlawanan akhir Piala Malaysia 2009, Sabtu ini.

"Jangan bimbang tentang habuan, segalanya sudah disiapkan untuk anda."

Itu jaminan Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa kepada pemain suad Wira Merah itu semalam.

Katanya, pemain hanya perlu fokus dengan latihan serta matlamat pasukan untuk membawa balik piala berprestij itu ke bumi Kelantan.

"Saya telah menemui Menteri Besar untuk berbincang tentang masa depan bola sepak Kelantan dan kita gembira apabila kera- jaan negeri juga memberikan kerjasama yang baik.

"Pemain akan ke Bukit Jalil dengan nafas yang gagah dan sekarang terpulang kepada mereka untuk buktikan kemampuan dan menjadi sebahagian dari- pada sejarah yang tidak ternilai harganya," katanya ketika ditemui semalam.

Tambahnya, pemain adalah pemegang saham terbesar dalam bola sepak Kelantan dan mereka akan mendapat habuan mengikut kemampuan Kafa.

Katanya, beliau enggan meng- umumkan terlebih dahulu bentuk habuan kepada pemain sekiranya mereka berjaya membawa pulang Piala Malaysia ke Kelantan.

Lain-lain berita...

'Kami tak mahu kempunan'


KHALID (kanan) berazam membawa pulang Piala Malaysia ke Kelantan.

SELEPAS kecewa kepada Perak 0-2 pada perlawanan akhir Piala Malaysia hampir 40 tahun lalu, Kelantan kini bertekad untuk tidak terus kempunan menjulang piala berprestij itu Sabtu ini.

Walaupun pasukan yang ditentang mereka pada perlawanan akhir itu bukan calang-calang lawan, Kelantan yakin momentum kemenangan seakan sukar disekat berdasarkan semangat yang dibawa selepas menumpaskan Perlis dengan agregat 5-1 pada perlawanan separuh akhir Sabtu lalu.

Bagi penyerang sensasi The Red Warriors, Mohd Khalid Jamlus, kegagalan pada perlawanan akhir Piala FA menentang Selangor sebelum ini bukan penghalang buat pemain mencatat sejarah baru.

"Kami sudah bersiap sedia dari segi mental dan fizikal untuk menentang Negeri Sembilan di Stadium Nasional, Bukit Jalil, Sabtu ini.

"Dengan doa seluruh rakyat Kelantan, insya-Allah kami akan membawa pulang Piala Malaysia ke Kelantan," katanya ketika ditemui selepas majlis penyerahan bonus oleh Kafa di Kota Bharu semalam.

Skuad Kelantan menerima RM66,000 sebagai bonus kerana layak ke perlawanan akhir Piala Malaysia musim ini.

Mohd. Khalid adalah bekas pemain Perak dan Selangor yang juga pemain kebangsaan.

Katanya, semua pemain telah menyatakan keazaman untuk bermain sebaik mungkin tanpa men- cetuskan insiden buruk.

"Kalah menang adalah adat permainan tetapi biarlah permainan itu berlangsung dengan penuh semangat kesukanan dan kami sangat berharap penyokong Kelantan juga dapat menyaksikan perlawanan secara profesional," katanya.

Dia juga meminta pemain tidak terbawa-bawa dengan emosi yang dicetuskan penyokong seperti yang berlaku sebelum ini.

"Biarlah kami pulang membawa kenangan manis menjuarai Piala Malaysia tahun ini," katanya.


Bonus untuk bakar semangat pemain

KELANTAN akan menyertai Liga Malaysia 2010, demikian tegas Presiden Kafa, Tan Sri Annuar Musa semalam.

Menurutnya, beliau telah berjumpa dengan Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzudin Ahmad dan menyatakan kemampuan Kelantan untuk terus beraksi dalam Liga Bola Sepak Malaysia (Liga M) musim depan.

"Dengan ini saya mengumumkan Kelantan akan terus beraksi dalam Liga M, bukan sekadar pasukan biasa tetapi sebagai sebuah pasukan gergasi.

"Saya sudah meyakinkan FAM dan saya kira masalah isu kelayakan pasukan Kelantan sudah tidak timbul kerana ia sudah selesai," katanya ketika ditemui pada majlis penyerahan bonus kepada pemain semalam.

Tambahnya, sehingga kini Kafa telah menyelesaikan hutang- hutang lapuk berjumlah hampir RM1 juta termasuk tuntutan- tuntutan pemain sebelum ini dan caruman kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KW- SP).

Jelasnya, Kafa mungkin masih belum berkemampuan untuk melangsaikan sepenuhnya hutang lama sehingga 10 tahun ter- kebelakang.

"Sehingga kini Kafa sudah melangsaikan hutang-hutang yang tertunggak selama tiga tahun bermula 2005 walaupun saya hanya mengambil alih persa- tuan pada tahun 2008.

"Selagi saya menjadi presiden, saya akan pastikan Kelantan akan terus beraksi pada Liga Malaysia dan kita akan langsai- kan segala hutang semampu yang boleh," ujarnya.

Kenyataan yang dikeluarkan oleh 'orang kuat' Kafa itu melegakan puluhan ribu penyokong Kelantan.

Sementara itu, pemain Kelantan menerima 'durian runtuh' iaitu insentif berjumlah RM66,000 semalam.



Comments :

have 0 comments at “HABUAN ADA - ANNUAR”

Catat Ulasan

Blog Cheni™ telah menggunakan 'do follow' untuk link setiap komen anda. Link anda tersebut akan tersenarai dalam search engine. Oleh itu, komen anda di sini sangat dialu-alukan. Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails

FB