CRISTAL ROSELLE

|
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

KLIK PADA IMEJ UNTUK PAPARAN LEBIH JELAS



Lain-lain info, sila klik 'Read More'






ROSELLE atau nama saintifiknya Hibiscus Sabdariffa atau lebih dikenali dengan nama tempatan sebagai Asam Paya atau Asam Susur dan di Timur Tengah dikenali dengan nama Karkade. Berasal daripada negera Sudan dan India. Kaliks segar ROSELLE mengandungi:-
a) Vitamin C, Zat Galian Ca yang tinggi.
b) Pigmen asli yang mengandungi anthocyanim iaitu sejenis “anti-oxidants”.
c) Temuan R&D mendapati kaliks segar mengandungi Vitamin C sebanyak 2.5 kali
ganda berbanding blackcurrant, 9 kali ganda berbanding Citrus dan 3 kali
ganda berbanding grapefruit.

Khasiat Herba Roselle :

1. Anti Penuaan. Roselle mempunyai Vitamin C yang tinggi dan berserat akan melambatkan proses penuaan dan mencegah berlakunya penyakit kronik. Keupayaannya meminimakan kerosakan yang dimusnahkan oleh radikal bebas merupakan sebab utama seseorang yang mengamalkan Roselle akan kelihatan muda dan berseri wajahnya.

2. Pencegahan Penyakit Kardiovaskular. Sakit jantung merupakan pembunuh nombor satu di dunia dan dianggap sebagai ’silent killer’. Keadaan oksidasi juga akan menyebabkan kadar LDL (Low-Density Lipoprotein) akan meningkat dan menyebabkan arteri tersumbat. Pengamalan Roselle akan membantu mencegah ketebalan LDL di arteri dan sekaligus mengelakkan dari terjadinya penyakit tekanan darah tinggi.

3. Pencegah Kanser. Dunia kini yang terdedah kepada pencemaran udara, makanan, dan minuman merupakan punca utama kepada terjadinya kanser. Vitamin C dan serat yang tinggi yang terdapat dalam Roselle mampu untuk bertindak sebagai anti oksidan dan sebagai anti kanser.

4. Demam Panas/Selesema. Roselle amat baik untuk mereka yang sering menghadapi masalah selesema dan sebagai pemakanan kesihatan yang utama kepada mereka yang menghadapi masalah demam panas.

5. Resdung (alergi) dan Lelah (asma). Pengambilan Roselle adalah yang terbaik kepada permasalahan begini.

6. Stress / Sukar tidur. Bagi mereka yang menghadapi masalah stress, dicadangkan mengambil Roselle dimana ia akan bertindak menurunkan suhu dan mempengaruhi mood pesakit. Roselle juga amat baik untuk masalah dengkur semasa tidur.

7. Masalah lain. Amat baik untuk mereka yang menghadapi luka luar dan dalam, kecederaan, mengatasi masalah penyakit kulit, penenang dan sebagainya.


Testimoni

Saya telah mencuba berbagai produk herba untuk menurunkan berat badan,tetapi tidak mendapat hasil yang memuaskan. Pil herba juga telah saya gunakan, namun hasilnya tetap sama. Kesan sampingan yang sering saya alami ialah pening, panas badan yang beerlebihan, tonsil bengkak dan kesukaran membuang air kecil. Bagi penggunaan teh herba pelansing pula, setelah menggunakannya, biasanya saya akan mengalami cirit-birit yang berterusan, najis cair, kulit menjadi kering dan semakin gelap serta tidak selesa.

Akhirnya saya meggunakan cara sendiri dengan merebus roselle kering, bunga ros kering,peria kering,kurma,halia,teh hijau, dan kaktus kering untuk dijadikan minuman merampingkan badan. Hasil dari itu saya berjaya mengurangkan berat badan dengan cara yang sihat dan yakin dengan bahan yang dihasilkan sendiri dari dapur saya. Saya menjadi semakin segar dan cergas, kulit semakin berseri hasil gabungan roselle dan ros kering serta tidak mengalami cirit-birit hasil gabungan peria kering dan kurma.

Kebanyakan barangan yang telah dikeringkan tersebut boleh didapati dari kedai ubat herba cina. Saya tidak perlu lagi bergantung pada ubat-ubatan herba atau yang lainnya yang tidak begitu jelas kandungan didalamnya. Dengan merebus dan mengadun sendiri ramuan tersebut, saya dan keluarga dapat menikmati hasil tumbuhan alam semulajadi yang penuh dengan khasiat tanpa ragu-ragu dan seluruh ahli keluarga saya menggunakannya tanpa risau dan bimbang kerana ia adalah minuman kesihatan hasil buatan sendiri.


Kiriman Emel:salmahsahuddin @ ymail.com

INFO FAMA

· Melancarkan Kencing
Bagi mereka yang mempunyai masalah kencing kotor dan ketidaklancaran semasa membuang air kecil, ambil 5 kuntum buah roselle kemudiannya direbus untuk diminum.

· Darah Tinggi
Zat asam yang terdapat dalam buah roselle ini berkesan dalam mengawal penyakit tekanan darah tinggi. Dengan mengamalkan memakan ulam kelopak mentah buah roselle dikatakan dapat membantu dalam memberi imbangan terhadap tekanan darah tinggi.

· Pembuka Selera
Caranya dengan membuat air rebusan sepanjang sejengkal ibu jari akar pokok roselle kemudian diminum. Ia mejurab dalam membantu membuka selera makan bagi mereka yang kurang nafsu makan terutamanya kepada kanak-kanak.

· Julap
Membantu melawaskan proses pembuangan air besar. Caranya, ambil kira-kira 10 gram kelopak atau kudup buah roselle kisarkan bersama segelas air. Kemudian, ditapis dan minum.

· Luka
Dengan menempekkan daun tua asam susur yang ditumbuk lumat ke luka. Selain membantu menyembuhkan luka dan menghentikan darah ia juga mampu menghilangkan parut sekiranya diamalkan selalu.

· Demam dan Panas Badan
Daun tua pokok roselle dikisar secukupnya dan tapis. Kemudiannya tambahkan dengan air suam untuk dijadikan air mandian. Sambil menyiram badan menggunakan air rebusan tadi, kunyahlah pucuk muda pokok roselle. Cara ini membantu mempercepatkan sembuh dari demam dan juga meredakan panas badan.

· Batuk
Kudup buah roselle dapat membantu dalam merawat batuk dengan cara memecahkan lender kahak. Ini kerana kudup buah roselle mengandungi bahan-bahan astrigen. Amalannya adalah dengan cara mengunyah secara perlahan-lahan sehingga lumat dan kemudiannya ditelan.

· Menghaluskan Kulit
Bagi mereka yang mempunyai masalah tumit kaki yang merekah atau kasar, caranya adalah dengan mengamalkan mambuat lumuran tapak kaki dengan daun pokok roselle setiap hari sebelum tidur dan biarlah semalaman.




Blog Cheni™ telah menggunakan 'do follow' untuk link setiap komen anda. Link anda tersebut akan tersenarai dalam search engine.

Comments :

have 1
Pokku Aziz berkata...
at date 

Tuan Ab Aziz b Tuan Soh (Pokku)
013-9172233, yg berminat utk menjadi agen/pengedar, hrp hubungi saya

Catat Ulasan

Blog Cheni™ telah menggunakan 'do follow' untuk link setiap komen anda. Link anda tersebut akan tersenarai dalam search engine. Oleh itu, komen anda di sini sangat dialu-alukan. Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails

FB