10 Cara Mudah Untuk Meningkatkan Kreativiti

|
Kongsikan Maklumat Ini Di Facebook Anda

Apakah anda merasa kreatif? atau sebaliknya, apakah anda merasa tidak kreatif? Apapun jawapan anda, anda tetap boleh meningkatkan kreativiti anda. Anda dapat dengan mudah meningkatkan kreativiti nda melalui langkah-langkah menurut Brian Tracy.

Mungkin anda seringkali berfikir bahawa kreativiti hanyalah milik sebahagian orang saja, seperti penulis, ilmuwan, atau artis. Tidak, kreativiti merupakan kemampuan alami manusia yang dianugrahkan oleh Allah seperti saat kita bernafas. Setiap orang mampu memiliki kreativiti yang tinggi kerana dia menginginkannya. Kreativiti dapat dikembangkan dan ditingkatkan. Kreativiti sama seperti otot kita, bila tidak kita latih dan gunakan secara baik, maka otot akan kehilangan kekuatannya.



Untuk menjadi kreatif, anda tidak perlu memiliki IQ atau kecerdasan yang tinggi. Banyak orang yang memiliki IQ tinggi tetapi tidak dapat melakukan apa-apa untuk membuat hidupnya lebih baik. Mereka hanya bekerja pada pekerjaan yang tidak mereka sukai, kerana terpaksa, sehingga mereka bekerja hanya untuk gaji dan bekerja pada level jauh di bawah potensi mereka sesungguhnya.

Sedangkan kecerdasan sebenarnya berhubungan dengan cara anda bertindak dan bergerak. Jika anda bertindak dengan cerdas, maka anda cerdas. Kualiti kecerdasan (kegeniusan) seseorang dapat diukur melalui 3 hal dasar, iaitu :

* Open Minded-ness. Semakin terbuka cara berfikir anda, maka semakin terbuka dan kreatif terhadap ide baru dan pemecahan terhadap sebuah masalah.

* Kemampuan konsentrasi dalam sebuah hal/masalah. Dalam kata lain, anda harus memiliki kemampuan untuk fokus dalam sebuah hal atau masalah anda.

* Kemampuan untuk memecahkan masalah secara sistematis. Anda harus melihat sebuah masalah sebagai sebuah sistem, bukan sebuah masalah yang saling terpisah satu sama lain.

Demikianlah 3 hal dasar yang dapat digunakan sebagai ukuran kecerdasan seseorang. Lalu bagaimana langkah untuk meningkatkan kreativiti? Berikut 10 langkah mudah untuk meningkatkan kreativiti.

1. Ubahlah cara berfikir anda dari negatif ke positif

Semakin positif cara berfikir anda, membuat anda semakin percaya diri dan optimis dalam menghadapi permasalahan. Selanjutnya anda akan semakin kreatif dalam mencari penyelesaian segala permasalahan anda. Biasakanlah anda mengatakan “Ya ini merupakan kesempatan untuk menjadi lebih baik” dalam menghadapi sebuah rintangan.

2. Tulislah secara detail mengenai situasi kesulitan yang anda hadapi

Tulislah segala hal yang berkaitan dengan tentangan anda, Apa yang menjadi penyebab anda tertekan? Apa yang anda khuatirkan? Kenapa anda tidak bahagia? Ini bukan bererti berfikir negatif, tapi dengan menulisnya anda selanjutnya akan berfikir untuk mencari jalan keluar dari permasalahan tersebut.

3. Selalu bertanya

Jangan terlalu cepat puas dengan jawapan singkat dari permasalahan anda. Berlatihlah juga untuk menjawab sebuah permasalahan atau pertanyaan dari sudut pandang yang berbeza. Misalnya bisnes anda sedang menurun, kenapa menurun? mengapa penjualannya menurun? apa kerana semakin banyak kompetitor? atau kerana produk anda semakin menurun kualitinya? Dengan semakin banyak pertanyaan yang dapat anda buat, maka anda akan terpacu untuk semakin kreatif mencari penyelesaiannya.

4. Definisikan batasan, buat alternatif penyelesaiannya

Anda harus mampu mengidentifikasi apa saja yang menjadi batasan anda untuk menyelesaikan permasalahan anda. Kemudian anda harus mencari alternatif-alternatif penyelsaian sesuai dengan batasan yang anda miliki.

5. Lakukan keputusan yang terbaik dari beberapa alternatif penyelsaian yang anda buat

Pilihkan keputusan yang terbaik setelah anda membandingkannya dengan alternatif lainnya.

6. Buatlah perancangan bila keputusan terbaik anda tidak berjalan sesuai harapan anda.

Anda harus menyiapkan rencana bila hasil evaluasi keputusan terbaik anda tidak sesuai dengan tujuan awal anda.

7. Tetapkan satu pengukuran dalam keputusan Anda

Anda harus menetapkan ukuran untuk mengetahui perkembangan pencapaian tujuan anda. Bagaimana cara anda dapat mengetahui bahawa anda sudah sukses?

8. Menerima semua tanggung jawab dari keputusan yang telah dibuat.

Anda harus berani menghadapi semua risiko dan hasil dari keputusan yang telah anda buat.

9. Tentukan deadline

Anda harus menentukan deadline dari semua tujuan anda. Misalkan anda ingin tahun depan memiliki penghasilan per tahun sebesar 120 juta/tahun. Selanjutnya anda mesti mem break-down apa saja yang anda lakukan tiap bulan, tiap hari, tiap jam, bahkan tiap minit untuk mencapai tujuan Anda.

10. Anda harus Take Action (Bertindak)

Bertindaklah, sibukkanlah diri Anda, dan terus bergerak. Tentukan keutamaan tujuan Anda. Semakin cepat anda dan semakin jelas tujuan anda, semakin kreatif diri anda dalam mencapai tujuan anda. Anda juga akan semakin banyak memiliki energi dan waktu untuk belajar. Semakin banyak belajar maka semakin cepat anda dapat mengembangkan keupayaan diri anda dan mencapai sesuatu yang lebih baik bagi masa depan Anda.

Demikian 10 langkah mudah meningkatkan kreativiti anda.

sumber : briantracy.com



Blog Cheni™ telah menggunakan 'do follow' untuk link setiap komen anda. Link anda tersebut akan tersenarai dalam search engine.

Comments :

have 2 comments at “10 Cara Mudah Untuk Meningkatkan Kreativiti”
Tanpa Nama berkata...
at date 

Неllo there! Quick question that's totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when viewing from my iphone. I'm trуing tο finԁ а theme oг рlugin that might be
able to fіx this iѕsue. If you have аnу ѕuggestionѕ, plеаse shaгe.
Thanks!

Tаke a look at my homеpage: weight loss hcg
my site :: hcg spray diet

Tanpa Nama berkata...
at date 

Unquеstionably believe that which уоu statеd.

Үouг favoгite justification apρeared
to be on the intеrnet the eаsiest thіng tо be aware of.
I say to you, I dеfinitely get annoyеd while peoplе consider worrіes that theу just ԁon't know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will likely be back to get more. Thanks

My web blog - hcg diet

Catat Ulasan

Blog Cheni™ telah menggunakan 'do follow' untuk link setiap komen anda. Link anda tersebut akan tersenarai dalam search engine. Oleh itu, komen anda di sini sangat dialu-alukan. Terima kasih.

Related Posts with Thumbnails

FB